REGULAMIN
PRZYSTĄPIENIA DO PRZEGLĄDU DOBRYCH PRAKTYK EDUKACYJNYCH
- Temat: „Kształtowanie kompetencji kluczowych w odniesieniu do wymagań podstawy programowej kształcenia ogólnego wszystkich etapów edukacji”
- Organizatorem przeglądu jest Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń oraz doradcy metodyczni Warszawskiego Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń. Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie jest partnerem przedsięwzięcia.
- Przegląd jest przeprowadzany na zasadach określonych w niniejszym regulaminie.
- Przegląd przeznaczony
jest dla nauczycieli pracujących na terenie m. st. Warszawa, zarówno ze szkół
publicznych, jak
i niepublicznych posiadających uprawnienia szkoły publicznej. Jest otwarty dla nauczycieli wszystkich etapów: edukacji przedszkolnej, wczesnoszkolnej, szkoły podstawowej, gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalnej. W przeglądzie bierze udział dwóch nauczycieli różnych przedmiotów z tej samej placówki oświatowej, pracujących jako zespół /w zespole jeden nauczyciel powinien być nauczycielem języka obcego/. Zespół może zgłosić tylko jeden scenariusz. Przesłanie zgłoszenia udziału oznacza akceptację wszelkich postanowień niniejszego regulaminu. - Zadanie polega na:
opracowaniu scenariusza lekcji/zajęć pozalekcyjnych/ z dowolnego przedmiotu
oraz przeprowadzeniu lekcji modelowej /zajęć pozalekcyjnych/ w oparciu
o zgłoszony scenariusz.
Tematy szczegółowe:- „Polska w UE.” Dowolny temat.
- „Myśl pedagogiczna Janusza Korczaka w praktyce”. Dowolny temat związany z prawami dziecka, zwłaszcza z dorobkiem Janusza Korczaka. W listopadzie 2014 r. przypada 25. rocznica uchwalenia przez ONZ,
z inicjatywy Polski, Konwencji o Prawach Dziecka. - „Ciekawy świat. Nauki ścisłe w akcji.” Dowolny temat.
- Lekcja powinna realizować podstawę programową kształtując kompetencje kluczowe uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem kompetencji społecznych. Wskazana jest realizacja priorytetów edukacyjnych na rok 2014/15 wyznaczonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Biuro Edukacji m.st. Warszawy. Scenariusz będzie przedstawiony w formie określonej przez doradców metodycznych. Doradcy metodyczni WCIES udostępnią uczestnikom przeglądu obowiązujący wzór scenariusza oraz kartę oceny scenariusza lekcji/ zajęć pozalekcyjnych/, zawierającą kryteria oceny scenariuszy i lekcji modelowych.
- Scenariusz powinien przedstawiać spójny merytorycznie i logicznie pomysł na ciekawą lekcję /lub zajęcia pozalekcyjne/, angażującą i interesującą dla uczniów. Powinien wykorzystywać kreatywność uczniów, być oparty
o nowatorskie podejście do omawianego tematu. Zaproponowany scenariusz, napisany w języku polskim powinien być możliwy do wdrożenia przez innych nauczycieli. - Scenariusz powinien spełniać wymogi formalne, zgodnie z przedstawionym wzorem, nie przekraczać 6 stron znormalizowanego druku /bez załączników/.
Scenariusze nie mogą naruszać prawa do wizerunku ani praw autorskich osób trzecich.
Z chwilą ich opublikowania w internecie, uczestnicy udzielają organizatorom przeglądu nieodpłatnej, niewyłącznej
i nieodwołalnej licencji do korzystania z utworu na czas nieoznaczony.
Z chwilą ich opublikowania w internecie, uczestnicy udzielają organizatorom przeglądu nieodpłatnej, niewyłącznej
i nieodwołalnej licencji do korzystania z utworu na czas nieoznaczony.
Nauczyciele zgłaszający scenariusz przedstawiają lekcję modelową w oparciu o zgłoszony scenariusz. Lekcja ma charakter otwarty. Wyboru najlepszych scenariuszy i lekcji modelowych dokona komisja składająca się co najmniej z dwóch doradców metodycznych WCIES.
Decyzje Komisji są ostateczne, bez możliwości składania odwołania.
Projekt trwa od dnia ogłoszenia do końca lutego 2015 r. zgodnie z następującym harmonogramem:
- Ogłoszenie rozpoczęcia projektu: październik 2014
- Przyjmowanie zgłoszeń do przeglądu. Spotkanie zgłoszonych nauczycieli z doradcami metodycznymi. Wsparcie dla uczestników przeprowadzone przez doradców, odpowiedzi eksperta na pytania: październik-grudzień 2014 r.
- Przyjmowanie scenariuszy do oceny: listopad, grudzień 2014.
- Wybór najlepszych scenariuszy, wg których zostaną przeprowadzone lekcje modelowe: grudzień 2014 r.
- Przeprowadzenie lekcji modelowych wg zgłoszonych scenariuszy – lekcje mają charakter otwarty: luty 2015 r.
- Wybór najciekawszych scenariuszy i lekcji modelowych: luty 2015 r. Zamieszczenie informacji na stronie internetowej WCIES.
- Opublikowanie najlepszych scenariuszy: luty 2015. W ramach projektu będzie prowadzona strona internetowa
8. Postanowienia końcowe:
- Dane będą przetwarzane zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. 2002r., Nr 101, poz. 926 z późn. zm.)
- Pytania dotyczące projektu prosimy kierować do doradców:
dorota.jablonska@wcies.edu.pl